صادق هدایت «سه قطره خون» را در سال ۱۳۱۱ نوشت. این داستان همراه با «زنده به گور» و «بوف کور» سه بخشی از یک تریلوژی هستند و راوی هر سه داستان هم شخصیت واحدی دارند: یک شخصیت مضطرب، سرخورده از بیرون که آکنده از خفقان و دروغ است به درون خود خزیده و حالا تنها و آشفته ذهن خاطرات و رویاهایی را مرور میکند.
«سه قطره خون» در فضایی سرد و غمآلود در تیمارستانی میگذرد که مانند داستان «اتاق شماره ۶» آنتون چخوف تمثیلی از جامعه معاصر نویسنده است.
در این داستان اعترافگونه، انسانی حساس و گوشهگیر بیزاری خود را از ابتذال نشان میدهد.
«سه قطره خون»، «زنده به گور» و «بوف کور» نخستین پایههای مدرنیسم در ادبیات داستانی ایران را بنا گذشتند.
داستان «سه قطره خون» را با صدا و اجرای تأثیرگذار و هنرمندانه ژوان ناهید در «بانگ – نوا» میشنید.
ژوان ناهید (۱۳۶۲- تهران) دانشآموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا است. تاکنون دو مجموعه داستان از او منتشر شده است: «شبِ تیر» و «خوابِ وحش» (نشر ورا، تهران) داستانهایی هم از او و در مجلاتی نظیر روزنه فرهنگی، تجربه، عصر جمعه و رادیو زمانه منتشر شده است. ناهید همچنین فارغالتحصیل آکادمی بازیگری از شهر شیکاگو آمریکاست و در کنار داستانویسی به حرفه بازیگری در تئاتر میپردازد.
صادق هدایت در نشریه ادبی بانگ:
- محسن یلفانی : بوف کور و رمان ایرانی
- بهروز شیدا: «وقتی قدرت میمیرد»، نگاهی به عناصر خیر و شر در داستان کوتاهِ «داشآکل» نوشتهی صادق هدایت
- فرهاد کشوری: هدایت مدرن و حجازی رمانتیک
- مجتبی زمانی: سوررئالیسم در ادبیات داستانی فارسی؛ روایت یک سقوط
- محسن حسام: کوچۀ شامپیونه
- علی شریعت کاشانی: تأثیر هدایت در شعر و اندیشه احمد شاملو