انتقاد روزنامه وابسته به ولایتی از اشعار انقلابی فرخی یزدی در آزمون کنکور

فرخی یزدی، پوستر: ساعد

جمعه ۱۸ آذر آزمون گاج برای پایه دوازدهم علوم انسانی برگزار می‌شود. روزنامه فرهیختگان که بعد از ماجرای «استخر فرح» با کشاکش‌هایی به دست دار و دسته علی اکبر ولایتی از نزدیکان خامنه‌ای افتاد در گزارشی نوشته «اشعاری که برای این آزمون انتخاب ‌شده‌اند همه اشعاری هدف‌دار و سیاه بوده‌اند.»

در ادامه آمده است که « تقریبا ۹۰» درصد این اشعار از سروده‌های فرخی یزدی، شاعر انقلابی صدر مشروطه است.

عاطفه جعفری، گزارش‌نویس روزنامه فرهیختگان با قلمی سست می‌نویسد:

«با توجه به شرایط موجود، با نسلی مواجهیم که نگاه، بیان، نوع تفکر و جهان‌بینی آنان [نسل جوان] متفاوت با ساختار فکری نسل گذشته است. باید توجه داشت که نسل جدید دوران انقلاب را ندیدند و این مهم به‌خوبی برایشان تبیین نشده است. ما برای حل مسائل موجود نیازمند گفت‌وگو هستیم و چاره‌ای جز این نیست، اما متاسفانه در این زمینه نسبت به آداب گفت‌وگو و تسلط بر موضوع دچار مشکل بوده و با فرهنگ و ادبیات گفت‌وگو غریبه هستیم و تلاش نمی‌کنیم به این سمت‌وسو حرکت کنیم. آنها را آرام کنیم. حرف‌شان را بشنویم و برایشان‌ وقت بگذاریم، نه اینکه با چنین کارهایی مانند انتخاب این شعرها آنها را تهییج کنی و به خیابان‌ها بفرستی.»

او سپس به وزارت آموزش و پرورش دولت سرکوبگر توصیه می‌کند:

«باید راهی برای ارتباط با نسل حاضر و تقویت آن داشته باشند. محتوای غنی و قوی در ادبیات ما بسیار وجود دارد و این نگاه سراسر ناامیدی [در اشعار فرخی یزدی] می‌تواند تاثیر منفی در این نسل داشته باشد.»

در آزمون گاج علاوه بر برخی اشعار از فرخی یزدی، اشعار دیگری هم آمده است. از جمله این بیت از قصیده شماره ۹ پروین اعتصامی:

آن سفله‌ای که مفتی و قاضی است نام او

تا پود و تار جامه‌اش از رشوه و رباست

که با توجه به اعدام‌ها و احکام سنگین برای معترضان در انقلاب نوین مردم ایران معنای تازه‌ای پیدا می‌کند.

یکی از اشعار فرخی در این آزمون هم که بیانگر حال و روز ملت ایران است، غزل شماره ۹۵ اوست که می‌گوید:

خونریزی ضحاک در این ملک فزون گشت

کو کاوه که چرمی به سر چوب نماید

مپسند خدایا که سر و افسر جم را

با پای ستم دیو، لگدکوب نماید

بانگ

«بانگ» یک رسانه ادبی و کاملاً خودبنیاد است که در خارج از ایران و به دور از سانسور و خودسانسوری بر مبنای تجربه‌ها و امکانات مشترک شخصی شکل گرفته است.

شبکه های اجتماعی