اعلان – کارگاه داستان‌نویسی شهریار مندنی‌پور

ظرفیت کارگاه‌های داستان‌نویسی شهریار مندنی‌پور تکمیل شده و ثبت‌نام متوقف گردیده است. در این دوره، آثار نویسندگان برجسته‌ای که به عنوان نمونه‌های شاخص در ادبیات مطرح‌اند، بررسی، تحلیل و مقایسه خواهند شد. متون داستانی مرتبط پیش از هر جلسه به شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود.

بررسی هر نویسنده شامل تحلیل چند داستان یا یک رمان، گفتمان آثار، سبک، شگردهای داستانی و مفاهیم دنیای داستانی او خواهد بود. در این فرآیند، فرم‌ها، عناصر و تکنیک‌های داستان‌نویسی به‌طور غیرمستقیم و در قالب شگردهای همان نویسنده آموزش داده می‌شود.

این دوره شامل دو جلسه کارگاهی نوشتن است که در آن تجربیات شهریار مندنی‌پور و شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشته می‌شود. در جلسه اول، سازه‌های مکان-زمان و در جلسه دوم، شروع داستان و ایجاد تعلیق مورد تمرکز قرار خواهند گرفت.

همچنین، بخشی از دوره به تحلیل رابطه ادبیات و سینما اختصاص دارد. نمایشنامه «هملت» اثر شکسپیر و فیلم آن ساخته گریگوری کوزنتسیف، و نیز رمان «شازده احتجاب» اثر هوشنگ گلشیری و فیلم بهمن فرمان‌آرا بررسی خواهند شد. در این بخش، تفاوت‌های نظام‌های نشانه‌ای ادبیات و سینما آموزش داده می‌شود.

نویسندگان و آثاری که در این دوره تحلیل می‌شوند عبارت‌اند از: خوان رولفو («پدرو پارامو»)، شکسپیر («هملت»)، هوشنگ گلشیری («شازده احتجاب»)، بیژن نجدی («یوزپلنگانی که با من دویده‌اند»)، ادگار آلن‌پو (سه داستان)، برنارد مالامود (سه داستان با تمرکز بر ادبیات دیاسپورا)، پل استر («شهر شیشه‌ای») و دیوید فاستر والاس (سه داستان). در پایان دوره، نشستی برای ارزیابی عملکرد کارگاه و دریافت نقد و پیشنهادها برگزار خواهد شد.

بخش دوم هر جلسه به نقد و تحلیل داستان‌های ارسالی شرکت‌کنندگان اختصاص دارد. شهریار مندنی‌پور نقدهای خود را به‌صورت جداگانه برای هر نویسنده ارسال خواهد کرد.

در همین زمینه:

بانگ

«بانگ» یک رسانه ادبی و کاملاً خودبنیاد است که در خارج از ایران و به دور از سانسور و خودسانسوری بر مبنای تجربه‌ها و امکانات مشترک شخصی شکل گرفته است.

شبکه های اجتماعی