در نشر آسمانا – موسیقی در لبهٔ پرتگاه: «مسیر آهنگسازان ایرانی پس از انقلاب ۵۷» نوشته کیان امامی

«موسیقی در لبهٔ پرتگاه: مسیر آهنگسازان ایرانی پس از انقلاب ۵۷ » (به زبان انگلیسی) به بررسی تأثیر عمیق انقلاب ۱۳۵۷ بر موسیقی ایران می‌پردازد. در این پژوهش، با توصیف و تحلیل داستان‌های منحصر به فرد آهنگسازان معاصر، انواع موانع و چالش‌های گسترده‌ی سیاسی-اجتماعی که این هنرمندان با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند به تصویر کشیده شده است . این کتاب چکیده تز دکترای کیان امامی در دانشگاه تورنتو کاناداست که اکنون در نشر آسمانا منتشر شده است.

نوربرت پالژ، آهنگساز، مدیر هنری جشنواره «موسیقی جدید دانشگاه تورنتو» و دانشیار دانشکده موسیقی این دانشگاه درباره این اثر نوشته است:

«مطالعه کیان امامی به‌ویژه به این دلیل اهمیت دارد که از “درون” نشأت می‌گیرد. این کتاب توسط شخصی نوشته شده است که داستان‌هایی را که برای خواننده بازگو می‌کند، زندگی کرده است؛ یک هنرمند که به طور مستقیم ایران پس از انقلاب را تجربه کرده و اکنون از دیدگاه یک فارغ‌التحصیل دکترا از یکی از برجسته‌ترین مؤسسات آمریکای شمالی و همچنین آهنگسازی نامزد جایزه جونو، به شکلی انتقادی به این واقعیت دشوار نگاه می‌کند. کار دکتر امامی را نه فقط به هر کسی است که با زمینه فرهنگی او اشتراک دارد، بلکه همچنین به مخاطبان غیر ایرانی که باید درباره یک فصل مهم از تاریخ جهان و جنبه‌های فرهنگی آن بیاموزند، و آن را “از زبان خود مردم” بشنوند پیشنهاد می‌کنم».

کیان امامی. عکس: نشر آسمانا

کیان امامی آهنگساز، مدرس موسیقی، نوازنده‌ی پیانو، و موسیقی‌دان، نامزد جایزه‌ی معتبر جونو برای آهنگسازی «ماهی سیاه» است. او در کارنامه‌ی آهنگسازی خود، سفارش ساخت موسیقی برای آثار مختلف اپرایی، سمفونیک، فیلم، تئاتر، و موسیقی معاصر را دارد. از میان این آثار می‌توان به «سمفونی در سه موومان»، اپرای «در سایه‌ی راب فورد»، «سبز: پنج قطعه برای پیانو» و باله‌ی «خسرو و شیرین» اشاره کرد.

کریستوس هاتزیس، آهنگساز و استاد دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو نیز درباره این اثر می‌نویسد:

«من کیان را به عنوان آهنگسازی با استعداد و پرکار می‌شناختم، به‌علاوه کسی که به شیوه‌ای عمیق به معنای موسیقایی نفوذ می‌کند که بلافاصله و برای مدتی طولانی بر شنوندگانش تأثیر می‌گذارد، اما توانایی شگفت‌انگیز او در نوشتن به شکلی چنین اندیشمندانه و جذاب، برای من یک شگفتی غیرمنتظره بود. این کتاب، آشکارکننده ذهنی است که به راحتی فاصله بین زبان آکادمیک و نثر پرقدرتی را که گاهی اوقات به داستانی تخیلی شباهت دارد، می‌پیماید، به‌ویژه در بخش‌هایی که نویسنده خواننده را از صحنه‌های وحشیانه و غیرانسانی پیش‌رو هشدار می‌دهد که حتی خوانندگان سرسخت را از نظر عاطفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، هیچ چیز خیالی در این روایت شخصی، دلخراش و کاملاً واقعی از محرومیت فرهنگی، سرکوب، مقاومت و بقا وجود ندارد. همچنین هیچ چیز خیالی در مورد استقامت قهرمانانه فردی و جمعی مردمی با تاریخ طولانی هزار ساله از دستاوردهای فکری و فرهنگی وجود ندارد که با موسیقی در برابر قدرت سخن گفته و عواقب چنین مقاومتی را با افتخار تحمل کرده‌اند… از لحظه‌ای که شروع به خواندن «موسیقی در لپه پرتگاه» کردم، می‌دانستم که تا رسیدن به آخرین صفحه قادر به گذاشتن کتاب نخواهم بود. هنگامی که شما نیز شروع به خواندن آن کنید، خواهید فهمید که منظور من چیست.»

کیان امامی فراگیری موسیقی را از کودکی با نواختن پیانو آغاز کرد. پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته‌ مهندسی پلیمر از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران به دلیل علاقه‌ فراوان به موسیقی، تصمیم به ادامه‌ تحصیل در رشته‌ی آهنگسازی گرفت. او موفق به کسب رتبه‌ برتر در آزمون سراسری رشته‌ آهنگسازی شد و تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران ادامه داد و با کسب رتبه‌ اول فارغ‌التحصیل شد. از استادان او در ایران می‌توان به احمد پژمان، حسین دهلوی، مهران روحانی، طالب‌خان شهیدی، و حمیدرضا دیبازر در اصول آهنگسازی و ارکستراسیون، و همچنین شریف لطفی، تامارا د‌‌لیدزه، و فرمان بهبود در اصول اجرای موسیقی و نوازندگی پیانو اشاره کرد. پس از اتمام تحصیل، او به ساخت آثار موسیقی در سبک‌های معاصر و آموزش موسیقی در دانشگاه هنر تهران، دانشگاه آزاد، هنرستان عالی و هنرستان موسیقی تهران پرداخت.

امامی پس از مهاجرت به کانادا با دریافت بورس کامل تحصیلی به دانشکده‌ موسیقی دانشگاه تورنتو راه یافت و موفق به دریافت دکترای آهنگسازی خود از دانشگاه تورنتو در سال ۱۳۹۹ شد.   او  مدرس رسمی موسیقی در رویال کنسرواتواری کانادا و از داوران برگزیده‌ی این کالج موسیقی است.

کیان امامی مدیر و موسس آکادمی موسیقی کلاویه است که در سال ۱۳۸۹ در تورنتو آغاز به فعالیت کرد. او کارگاه‌های متعددی را در این موسسه برای آهنگسازان و نوازندگان جوان برگزار کرده و هنرجویان مستعدی را پرورش داده است. او همچنین از بنیان‌گذاران و آهنگسازان سازمان هنری آیکات و استودیوی تولید موسیقی کلاویه و همچنین مدیر هنری این تشکل‌هاست. او در طول مدیریت بیش از یک دهه در این دو سازمان، موفق به تولید بیش از صد اثر جدید و برگزاری بیش از پنجاه کنسرت موسیقی در سراسر کانادا شده است. از او تاکنون کتاب‌های «فرم و طرح در موسیقی» توسط نشر ماهور و «موسیقی در لبه‌ی پرتگاه» توسط نشر آسمانا منتشر شده است.

تهیه این کتاب در «لولو» [+]

تهیه این کتاب در آمازون [+]

تهیه نسخه کیندل این کتاب [+]

بیشتر بخوانید:

بانگ

«بانگ» یک رسانه ادبی و کاملاً خودبنیاد است که در خارج از ایران و به دور از سانسور و خودسانسوری بر مبنای تجربه‌ها و امکانات مشترک شخصی شکل گرفته است.

شبکه های اجتماعی