بر اساس تقویم جلالی با نوروز ۱۴۰۰ قدم به قرن تازهای میگذاریم. در قرن چهاردهم داستاننویسی ایران با هدایت و جمالزاده از اساس دگرگون شد، تحت تاثیر کودتای ۲۸ مرداد به راه تازهای افتاد و بعد از انقلاب بهمن ۵۷ وارد دوره پایداری شد. نوروز به عنوان درونمایه ادبیات داستانی ایران؟
بر اساس تقویم جلالی با نوروز ۱۴۰۰ قدم به قرن تازهای میگذاریم. در قرن چهاردهم داستاننویسی ایران با هدایت و جمالزاده از اساس دگرگون شد، تحت تاثیر کودتای ۲۸ مرداد به راه تازهای افتاد و بعد از انقلاب بهمن ۵۷ وارد دوره پایداری شد. نوروز به عنوان درونمایه ادبیات داستانی ایران؟
عبدالحسین صنعتیزاده کرمانی از نخستین رماننویسان ایرانی است که در «مجمع دیوانگان» عید نوروز را مضمون قرار میدهد. علی دشتی در «ایام محبس» تصویری از عید نوروز در میان زندانیان یک بند را به دست میدهد. سیمین دانشور در «داستان عید ایرانیها»، حاجی فیروز را از دریچه چشم دو پسربچه آمریکایی شرح میدهد. یک فصل از رمان «جزیره سرگردانی» دانشور هم به نوروز اختصاص دارد. از بین معاصران هوشنگ مرادی کرمانی در داستان لباس عید مجید از مجموعه «قصههای محید» مشکلات یک پسربچه کرمانی یتیم برای تهیه لباس عید را پیش چشمان خواننده میآورد. از مهمترین آثاری که مضمون عید نوروز در آنها طرح شده، بیتردید رمان «دختر رعیت» نوشته محمود اعتمادزاده (م. الف. به آذین) است.
شناختهشدهترین داستان با درونمایه نوروز اما «دید و بازدید» جلال آلاحمد است از مجموعهای به همین نام که در سال ۱۳۲۴ منتشر شد. این کتاب اولین کتابی است که آل احمد منتشر کرده. داستان شرحی است از دید و بازدیدهای یک جوان خام که از مسائل اجتماعی انتقاد میکند. آنچه که این داستانها را به هم پیوند میدهد حسرت است. فصلی از «دختر رعیت» بهآذین و «دید و بازدید» جلال آلاحمد را با اجرای یاسمین روئین همراه با دو ترانه بهاری میشنویم.
نشریه ادبی بانگ، نوروز ۱۴۰۰ را به همه خوانندگان و همکاران تبریک میگوید. اتفاقهای مهم و چه بسا سرنوشتسازی در سال ۹۹ روی داد. مهمترین اتفاق برای ما تولد در جمع شما بود.
بیشتر بشنوید: